لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

خبر از گروههای موسیقی حصار و دوستی
تاریخ : شنبه 14 آبان 1390

 

ساز و آواز شهرام ناظري و حسين عليزاده در هواي پاييزي تهران

کنسرت گروه «دوستي» به سرپرستي حسين عليزاده دومين اجراي خود را در سال جاري با آواز شهرام ناظري در روزهاي 14 و 15 آبان ماه در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران به صحنه مي برد.  به گزارش ايسنا،محمد حسين توتونچيان  مديرعامل موسسه فرهنگي هنري ققنوس  با اعلام اين مطلب گفت: به دليل استقبال غير منتظره از کنسرت مرداد ماه و تقاضاي بيش از اندازه مردم هنر دوست و طرفداران استاد ناظري و استاد عليزاده، پس از مشورت با گروه تصميم به تمديد اين کنسرت در آبان ماه گرفته شد.  به گفته وي; به دليل اينکه سعيد فرج پوري، نوازنده کمانچه در خارج کشور به سر مي برد، تغييرات جزيي در گروه ديده مي شود.  او درباره تغييرات اجراي برنامه گفت: اجراي بخش بداهه نوازي بسته به حال و شرايط استاد ناظري و استاد عليزاده دارد اما بقيه قطعات عينا اجراي قطعات گذشته اين کنسرت است.  در بخش نخست اين کنسرت قطعاتي چون ري را با شعري از نيما يوشيج، آي عشق آي عشق با شعر احمد شاملو، درهواي بي چگونگي ، دو نوازي کمانچه اردشير کامکار و سينا جهان آبادي و تصنيف به شکوفه ها به باران از ساخته هاي زنده ياد پرويز مشکاتيان با شعري از شفيعي کدکني اجرا خواهد شد; در بخش دوم برنامه نيز قطعات مقدمه راست، تصنيف نقاش چين، زنگ شتر، تصنيف صورت گر نقاش بر اساس شعري از مولانا به آهنگسازي شهرام ناظري، ساز و آواز برروي شعري از حافظ، چهارمضراب عاشق کش، تصنيف هاي ساقيا و بيگاه ازساخته هاي حسين عليزاده اجرا مي شود.

 

  همنوازان حصار با همايون شجريان به صحنه مي رود 

گروه «همنوازان حصار» به سرپرستي علي قمصري با همراهي همايون شجريان، پنج شب در تالار وحدت به صحنه مي روند.   به گزارش ايسنا، علي قمصري گفت: اين اجرا در دو بخش به صحنه مي رود که بخش اول شامل بداهه نوازي و آواز است. در بخش دوم هم ارکستر گفت وگويي بين موسيقي کلاسيک ايراني و غربي را اجرا خواهد کرد.  وي درباره سازبندي قطعات توضيح داد: تار، کمانچه، ويولنسل، ويولن آلتو، تنبک، دف و سازهاي کوبه اي با هم همصدا مي شوند با اين تفاوت که اين بار گيتار فلامنکو نيز به ترکيب سازها اضافه مي شود.  اين آهنگساز درباره دليل استفاده از گيتار فلامنکو در ترکيب سازها گفت:گيتار به اين دليل به سازهاي گروه  اضافه شده است که بتوانيم بيشتر به موسيقي ملل بپردازيم، البته استفاده از ساز گيتار استفاده ابزاري نيست و قصد ندارم موسيقي ايراني را به سمت موسيقي پاپ و راک ببرم.  قمصري تصريح کرد: اين بار مي خواهيم از محتواي موسيقي فلامنکو بهره ببريم، چرا که فلامنکو ريشه هاي شرقي دارد.  اين هنرمند با بيان اينکه در آلبوم «نقش خيال» اشاره کوچکي به اين سبک داشته است، گفت: استفاده از گيتار در کنسرت «همنوازان حصار» به معناي سبک کردن موسيقي ايراني نيست بلکه مي خواهيم ديالوگ بهتري برقرار کنيم چرا که اين روزها بعضي هنرمندان به استفاده نازل از اين ساز روي آوردند.  اين نوازنده تار، تمام قطعات اين کنسرت را قطعاتي جديد و با مضاميني اميد بخش برشمرد و تصريح کرد: مدت زيادي بر اين کار تمرکز داشتم و با اقشار مختلف جامعه يعني مخاطبان خاص موسيقي و مخاطباني که صرفا از موسيقي لذت مي برند ارتباط برقرار کردم تا بتوانم اثري فاخر خلق کنم.  به گزارش ايسنا، بهرام آقاخاني در کنسرت پيش رو گيتار فلامنکو را مي نوازد و مانند اجراهاي قبلي نگار خارکن، لعيا اعتمادي، مصباح قمصري، آيين مشکاتيان، همايون نصيري، حسين رضايي نيا و آتنا اشتياقي در گروه«همنوازي حصار» حضور دارند.



:: موضوعات مرتبط: حسین علیزاده، شهرام ناظری، همایون شجریان، خبرنامه، ،

شجریان ،علیزاده،همایون-یاد مرحوم سروستانی
تاریخ : دو شنبه 10 آبان 1390


 

یاران موافق همه از دست شدند

در پای عجل یکان یکان پست شدند

بودیم یه یک شراب در مجلس عمر

یک دور ز ما پیشترک مست شدند

 

 

دانلود در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا شجریان، حسین علیزاده، همایون شجریان، ،

ادامه مطلب
همایون شجریان
تاریخ : دو شنبه 9 آبان 1390

 

  • 60 دقيقه آواز براي جامعه امروز سنگين است
  • همايون شجريان كه به تازگي آلبوم موسيقي «شوق‌نامه» را منتشر كرده و سپس با اركستر سيمرغ به اروپا رفته است، اعتقاد دارد كه: 60 دقيقه آواز براي جامعه امروز سنگين است و بايد توازن ميان تصنيف‌خواني و آوازخواني ايجاد كرد. شجريان در پاسخ به اين پرسش كه چرا شيوه‌هاي متفاوتي را در آثار موسيقايي مختلف درپيش گرفته است‏، گفت: من معتقدم اثري از من كه 60 دقيقه آن آواز باشد، براي جامعه امروز سنگين است اگرچه اعتقاد ندارم كه آواز نبايد ارايه شود. شجريان كه اعتقاد دارد؛
    هركس در اين مسير اختيار خود را دارد و اگر مي‌تواند آواز خوب بخواند، بايد بخواند، بر وجود تعادل در آثار خود ميان تصنيف‌خواني و آوازخواني تاكيد و خاطرنشان كرد: هنرمندي مانند استاد شهناز كه الگويي براي نسل ماست؛ هميشه در تكنوازي‌هاي‌شان رعايت توازن بين جملات آوازي و چهارمضراب و قطعات ريتميك را مي‌كردند و سازهايي كه زده‌اند همگي به اندازه و بجاست؛ يعني به گونه‌اي مختصر، پرمحتوا و مفيد‌ساز زده‌اند.
    همايون شجريان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه موسيقي ملي ما همزمان با شرايط سياسي- اجتماعي و فرهنگي جامعه پيش نرفته است و فرزند زمانه خود نيست‏، گفت: «همه مردم كار خوب را دوست دارند؛ طبيعتا اگر شما كاري ارايه دهيد كه فرزند زمانه خود باشد، با استقبال بيشتري مواجه خواهد شد. ممكن است هميشه آن كار را گوش ندهند ولي چون آن كار خوب است؛ هميشه آن را حفظ مي‌كنند.»
    شجريان با تاكيد بر اين موضوع كه موسيقي بايد به جايي برسد كه مخاطبان زيادي را به خود جلب كند، ضمن آنكه هدف خود را نيز حفظ كند، تصريح كرد: زماني كه اثري (هرچند با تيراژ پايين) را ارايه مي‌دهيم تا سطح سليقه مردم را بالا ببريم، كار درست و بجايي انجام داده‌‌ايم ولي اگر بخواهيم سطح سليقه مردم را به خاطر موقعيت و منافع شخصي خودمان پايين بياوريم، اين موضوع را نمي‌پسندم و به‌نظرم به موسيقي و فرهنگ شنيداري مردم خيانت كرده‌ايم. گوش مردم نيازمند كارهاي تازه و نو است اما اگر بخواهيم همچنان در موسيقي هيچ‌گونه تغييري ندهيم و به همان شيوه‌هاي قبل كار كنيم، بايد كارهاي درجه يك ارايه دهيم.
 
   

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: همایون شجریان، خبرنامه، ،

همایون شجریان - شب جدایی
تاریخ : چهار شنبه 27 مهر 1390

 

چه رفته است كه امشب سحر نمي آيد ؟            شب فراق به پا يا ن مگر نمي آيد ؟

جما ل يو سف گل چشم تیره روشن كرد
             ولي زگمشده ی من خبر نمي آ يد

شد م به ياد تو خاموش ، آن چنان كه دگر
            فغان هم از دل سنگم به در نمي آيد

تو را بجز به تو نسبت نمي توانم كرد
                    كه در تصور ازاين خوب تر نمي آيد

طريق عقل بود ترك عاشقي دانم
                        ولي زدست من اين كار بر نمي آيد

به سر رسيد مرا دور زندگاني و باز
                        بلاي محنت هجران به سر نمي آ يد

منال بلبل مسكين به دام غم زين بيش
                كه نا له در دل گل كارگر نمي آيد

زباده فصل گلم تو به مي دهد زاهد
                    ولي زدست من اين كار برنمي آيد

دو روز نو بت صحبت عزيز دار رهي
                      كه هر كه رفت از اين ره دگر نمي آيد

 

دانلود در ادامه مطلب




:: موضوعات مرتبط: همایون شجریان، ،

ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه